Roser  er  et  globalt  nettverk  av  logistikk

Tanken som kanskje ikke streifer så mange av oss, enten om vi skal handle roser eller andre varer i en butikk eller på nettet, er logistikken som ligger bak produktet. Vi kan så klart se hvor mange lastebiler og vogntog som daglig kjøres på veiene våre, alle disse er jo på vei med varer av ymse slag. Det er jo et mål for myndighetene å redusere transport både nasjonalt og internasjonalt, men det er ikke noen tvil om det er et langt lerret å bleke. Transport vil alltid finnes der, det som er spørsmålet er hvor mye vi kan klare å redusere den.

Flytransport av blomster

Det er ikke så veldig mange år siden det hadde vært helt uaktuelt å frakte varer som blomster med fly, det var jo slik at de fleste av oss ikke hadde råd til å ta fly selv en gang. Men siden forskjellige markeder har blitt globale og ikke nasjonale slik som ofte var tilfellet før, så har behovet for transport over lange avstander økt. Vi kan ta et eksempel med en av våre største eksportvarer; fisk, det fraktes daglig store mengder med fisk luftveien ut av Norge, det er snakk om tonnevis av fisk til land i andre verdens deler spesielt.

Men også innen Europa fraktes det varer med fly, fordi krav til ferskhet er så viktig for kunden så pris og miljøhensyn blir sekundært.

En av de store produsentene som ligger utenfor Europa, ligger som så mange andre i Øst-Afrika. Det er land som først og fremst Kenya, men også Etiopa og Tanzania. Herfra går det daglig hele året mange fly laster til Europa, men også til en del andre deler av verden spesielt Japan som bare øker med tanke på import av roser. Men Europa er fremdeles det største markedet for dem, jeg har ikke noen tall på antall flyavganger, men vil tro det er snakk om en betydelig mengde. Blomster kan jo ikke akkurat pakkes som andre varer, det vil nødvendigvis bli en del volum.

Fairtrade

Veldig mange av produsentene er Fairtrade produsenter, dette er en sertifisering som sikrer de ansatte en del rettigheter og hindrere sosial dumping. Mange av de ansatte er kvinner, som uten denne produksjonen hadde blitt drevet ut i elendighet og uten noen fremtid å snakke om.

Jeg tror nok jeg kommer til å la mine tanker vandre rundt dette, neste gang jeg handler en bukett med roser som jeg vet kommer mange flytimer unna. Ja ok med tanke på miljøet er det ikke ideelt, men jeg vet at denne produksjonen skaper mye arbeidsplasser i en del av verden som ellers ikke har all verden fra før.

Ut til forhandler og kunde

Vogntoget som du ser på motorveien neste gang du er ute og kjører, kommer kanskje med roser fra Afrika, på vei til en blomsterbutikk, dagligvare eller bensinstasjon.

Alle må ta sine valg, uansett er det ingen av dem som er fullkomment, det går alltid på bekostning av noe. Dette er det opp til alle og enhver å tenke på når man handler, enten det er snakk om roser eller andre varer